Zoals u wellicht al weet is sinds 1 juli 2023 de Wet Goed Verhuurderschap (WGV) in werking getreden. Deze wet bepaalt onder andere dat verhuurder u over een aantal zaken schriftelijk informeert.
Verplichtingen van huurder en verhuurder
In de huurovereenkomst die u met verhuurder heeft, staat concrete en specifieke informatie over uw huurrelatie met verhuurder. Op de grond van de huurovereenkomst én de wet, geldt in alle gevallen dat er verplichtingen zijn voor zowel huurder als verhuurder.
Huurder
Voor u als huurder geldt de verplichting dan wel de verantwoordelijkheid om:
- De overeengekomen huurprijs en overige overeengekomen kosten tijdig en volledig te voldoen.
- Het gehuurde te gebruiken zoals overeengekomen in de huurovereenkomst, de Algemene Huurvoorwaarden en (indien van toepassing) het huishoudelijk reglement en het splitsingsreglement.
- De woning ‘als een goed huurder’ te gebruiken.
- Kleine herstellingen aan de woning uit te voeren.
- Dringende werkzaamheden (en renovatie) toe te staan.
- Gebreken te melden bij de verhuurder.
- De woning aan het einde van de huur leeg, schoon en in correcte staat op te leveren.
Daarbij bent u als huurder gehouden tot het afsluiten en instandhouden van een adequate inboedelverzekering.
Verhuurder
Andersom gelden er voor verhuurder natuurlijk ook verplichtingen en verantwoordelijkheden. Zo moet verhuurder:
- De woning aan de huurder ter beschikking stellen.
- Herstellingen aan de woning uit voeren, ook van schades voor zover die niet door de huurder zijn veroorzaakt.
- Op verzoek van de huurder gebreken verhelpen.
- Toerekenbare schade vergoeden die door een gebrek is veroorzaakt.
Meer informatie over welke reparaties de verantwoordelijkheid zijn van huurder of verhuurder is te vinden op de site van de Rijksoverheid.
Uw reparatieverzoeken kunt u doorgeven via het emailadres service@grasgroep.nl
Toegang tot uw woning
De verhuurder en/of de beheerder mag niet zomaar uw woning binnengaan. Daar heeft verhuurder en/of de beheerder uw toestemming of die van een eventuele andere huurder voor nodig. Op deze regel geldt een uitzondering als:
- Er sprake is van een dringende noodsituatie, waarvoor direct ingrijpen noodzakelijk is;
- Er dringende werkzaamheden, zoals bedoeld in artikel 220 eerste lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, aan de woning moeten worden uitgevoerd.
- Er sprake is van renovatiewerkzaamheden, zoals bedoeld in artikel 220 eerste lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, waarmee u heeft ingestemd of waarmee een meerderheid van de huurders (70 procent of meer) heeft ingestemd.
- Er op basis van artikel 56 van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek toegang nodig is ten behoeve van een naburig erf.
- Het betreden van de woon- of verblijfsruimte plaats vindt vanwege een bezichtiging voor verkoop of nieuwe verhuur, zoals bedoeld in artikel 223 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.
In deze gevallen kunnen wij medewerking afdwingen bij de rechter. Uiteraard maakt verhuurder alleen gebruik van deze optie als het echt niet anders kan. In bovenstaande gevallen zal eerst altijd contact met u opgenomen worden om hierover afspraken met u te maken.
Waarborgsom
Als verhuurder een waarborgsom vraagt, dan mag deze waarborgsom met het intreden van de WGV, niet meer bedragen dan tweemaal de huurprijs. Dit geldt voor contracten die op of na 1 juli 2023 zijn afgesloten.
De waarborgsom moet binnen twee weken na het einde van de huurovereenkomst terugbetaald worden, tenzij sprake is van een betalingsachterstand of van opleverschade. De verhuurder mag een eventuele achterstand of de kosten van herstel dan op de waarborgsom in mindering brengen. Het restant moet de verhuurder binnen dertig dagen na het einde van de huurovereenkomst terugbetalen. Daarbij is verhuurder verplicht u te voorzien van een kostenspecificatie.
Servicekosten
Als er met de verhuurder is afgesproken dat er sprake is van leveringen van zaken of diensten in verband met de bewoning (servicekosten), dan moet u deze kosten maandelijks naast de huurprijs voldoen. Dat wordt contractueel vastgelegd. Jaarlijks ontvangt u van de verhuurder een volledige kostenspecificatie. Verhuurder brengt alleen servicekosten in rekening die wettelijk zijn toegestaan.
Verschillende soorten contracten
Er zijn verschillende soorten huurovereenkomsten, waarvoor verschillende regels, bepalingen en vormen van huurprijs gelden. Er zijn gereguleerde contracten en ongereguleerde contracten met verschillende mogelijkheden tot een jaarlijkse huurverhoging. Via de Rijksoverheid leest u meer informatie.
Geschillen
Als de gehuurde woonruimte volgens u gebreken kent, dan kunt u hiertegen actie ondernemen. Informatie hierover is te vinden op de site van de Rijksoverheid.
Ook kunnen er tijdens de huurperiode geschillen ontstaan over bijvoorbeeld de aanvangshuurprijs, huurverhoging en gebreken. Een overzicht van geschillen is te vinden op de site van de Rijksoverheid.
Meldpunt
Iedere gemeente moet sinds 1 januari 2024 daarnaast beschikken over een meldpunt. De contactgegevens van het Gemeentelijk Meldpunt vindt u hier.
Meer informatie
Op deze pagina van de Rijksoverheid leest u meer over uw rechten en plichten als huurder en de meest actuele ontwikkelingen.
Met vriendelijke groet,
namens verhuurder,
Grasgroep Vastgoedzorg BV
Nb. Zoals vermeld, heeft verhuurder dit document opgesteld teneinde te voldoen aan de Wet Goed Verhuurderschap en de Regeling Goed Verhuurderschap. Verhuurder heeft dit met zorg gedaan en daarbij getracht op een zo goed mogelijke en transparante wijze invulling te gaan aan de op hem rustende verplichting daartoe. Mede vanwege de omstandigheid dat de regelgeving waarop dit document is gebaseerd nieuw is, merkt verhuurder op dat het zo zou kunnen zijn dat op enig moment zal blijken dat op basis van voortschrijdend inzicht het document aanpassing behoeft. Niet uitgesloten kan immers worden dat bijvoorbeeld de rechterlijke macht ter zake een bepaald onderwerp een andere interpretatie heeft van de informatie die aan de huurder moet worden verschaft.
Verder is van belang dat verhuurder in het document meermaals heeft verwezen naar de door de Rijksoverheid ter beschikking gestelde websites. Verhuurder hecht eraan om huurder erop te wijzen dat niet per definitie van de juistheid van de informatie van deze websites kan worden uitgegaan. Het huurrecht is een uitgebreid en gecompliceerd stelsel van regels, dat met regelmaat aan verandering onderhevig is. De op de websites verschafte informatie kan daardoor op bepaalde vlakken verouderd zijn dan wel te weinig rekening houden met bepaalde wettelijke nuances en uitzonderingen. De websites bevatten voorts een bepaalde interpretatie van de wetgeving, die waarschijnlijk niet in alle gevallen zal stroken met de interpretatie van de Huurcommissie of rechterlijke macht. Bij die interpretatie is bovendien niet altijd rekening gehouden met de tussen een verhuurder en huurder gemaakte afspraken en/of de specifieke omstandigheden van een bepaald geval. Verhuurder adviseert huurder om daarom waar nodig juridisch advies in te winnen ter controle van diens rechtspositie
|